جنگ سایبری
جنگ سایبری

جنگ سایبری

cyber

تروریسم سایبری ایران، محور گفتگوهای نشست منامه 2017

در نشست دوروزه منامه 2017 در بحرین، ایران به تلاش برای گسترش نفوذ در خاورمیانه و جهان و به‌کارگیری حملات سایبری علیه غرب متهم شد.
  گفتگوهای منامه 2017 در بحرین، در حالی برگزار شد که مجدداً برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ادعاهای گذشته خود در مورد ایران را مطرح کرده و کشور را به گسترش خشونت در سطح منطقه، انجام جنگ‌های نیابتی و اقدامات سلطه جویانه متهم کردند.

وزیر خارجه بحرین در این نشست، مدعی شد نفوذ ایران در سطح منطقه و جهان، روز به روز در حال گسترش است و از غرب آفریقا تا آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد.

البته این نشست دو روزه، تنها حول محور تحرکات نظامی در منطقه نبود و کشورهای حاضر در آن، تروریسم و امنیت سایبری را از اولویت‌های خود عنوان کردند. همچنین شرکت‌کنندگان تأکید کردند که با تغییر شرایط در نبردهای نسل جدید، اولویت‌های سیاسی و نظامی، با تغییر جایگاه مواجه شده‌اند. کارشناسان حاضر در این نشست، فضای سایبری را، یک میدان مبارزاتی ویژه و مهم قلمداد کردند.

جان رین (John Raine)، یکی از کارشناسان مهمان در این نشست گفت: «دامنه سایبری، میدان نبرد بعدی خواهد بود که با تروریست به وقوع می‌پیوندد. تروریسم از مدت‌ها پیش، همراه ما است. ما تطبیق‌پذیری بالایی در میان تروریست‌ها با شیوه‌های مدرن نبرد می‌بینیم و دریافته‌ایم که آن‌ها همواره خود را برای نسل بعدی از مبارزاتشان آماده می‌کنند. این بسیار احمقانه خواهد بود که ما فکر کنیم، تروریست‌ها همان کاری را در آینده خواهند کرد که در گذشته نیز آن را انجام می‌داده‌اند. تروریسم سایبری در دنیای امروز، به موضوع رایجی تبدیل شده است. بنده می‌دانم که ما در معرض انواع مختلفی از تروریست هستیم، اما تروریسم سایبری بر همه اولویت دارد. ما در منطقه، با یک تهدید رو به رشد به نام ایران روبرو هستیم. ایران از تکنیک‌ها و فنون جدید برای تقویت تروریست‌ها بهره‌برداری می‌کند. ما هم‌اکنون اندکی از تهدید سنی‌ها دور شده‌ایم و باید به کارهایی نگاه کنیم که شیعیان می‌توانند در منطقه به انجام برسانند.»

در بخش دیگری از صحبت‌ها، این کارشناس غربی ادامه داد: «در وهله اول، ایران یک متخاصم سایبری بزرگ برای لیگ برتری‌ها و کشورهایی است که این تخاصمات ایران، می‌تواند مجازات‌هایی را در دنیای سایبری به همراه داشته باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما باور کنیم فناوری‌های نوین، به نایبین و کشورهای تابع منتقل نخواهد شد. از سوی دیگر، ایران یک محور تغییر و تحول در خاورمیانه است و با توجه به تهدیداتی که ایران در آن‌ها مشارکت دارد، خود این کشور نیز دامنه تهدیدات و چالش‌های پیش رویش گسترش پیدا کرده است. با این اوصاف، باید سایبر و فضای سایبری، در اولویت مبارزات ما علیه تروریست قرار بگیرد. زمانی که تروریست‌ها در حال آموزش فنون سایبری هستند، حملات سایبری یک تهدید رو به رشد محسوب می‌شود.»

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.